Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Cel działalności Specjalistycznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych CEA

Cel działalności SPPP CEA

Głównym celem działalności Specjalistycznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych CEA jest sprawowanie profesjonalnej opieki nad szeroko rozumianą społecznością szkół muzycznych, plastycznych, baletowych i burs szkolnictwa artystycznego w Polsce oraz upowszechnianie wiedzy o psychologicznych i pedagogicznych aspektach edukacji artystycznej.

Bezpośrednimi działaniami realizowanymi przez SPPP CEA są:

  • udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom szkół artystycznych, wychowankom burs szkolnictwa artystycznego oraz nauczycielom, wychowawcom, rodzicom i dyrektorom szkół;
  • diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna indywidualna i grupowa środowiska artystycznego;
  • udzielanie profesjonalnego wsparcia w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych związanych z funkcjonowaniem szkolnej społeczności;
  • integracja środowiska psychologów i pedagogów szkolnych pracujących w szkołach artystycznych i bursach szkolnictwa artystycznego w celu podnoszenia jakości opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkołach artystycznych;
  • udostępnianie i upowszechnianie wiedzy o psychologicznych, pedagogicznych i profilaktycznych aspektach edukacji artystycznej wśród uczniów, nauczycieli, wychowawców, rodziców i kadry zarządzającej szkołami.

Szczegółowe zadania realizowane przez specjalistów-psychologów CEA obejmują:

  • wspomaganie uczniów i wychowanków z niespecyficznymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniów szczególnie uzdolnionych, odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych;
  • pomoc w tworzeniu indywidualnych form wspomagania rozwoju i kształcenia ogólnego i artystycznego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • diagnostyka przyczyn niepowodzeń dydaktycznych i problemów wychowawczych;
  • prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć psychoedukacyjnych miedzy innymi z zakresu: umiejętności interpersonalnych, radzenia sobie z tremą, organizacji czasu nauki i czasu wolnego, zwiększania motywacji do artystycznego kształcenia oraz z zakresu wielu innych tematów, które są ważne z perspektywy zmian cywilizacyjnych doświadczanych przez dzieci i młodzież oraz specyficznych potrzeb każdej szkoły;
  • pomoc nauczycielom, wychowawcom i rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz wychowanków szkół artystycznych;
  • organizowanie spotkań z zakresu wsparcia zawodowego z psychologami i pedagogami pracującymi w szkołach artystycznych danego regionu CEA;
  • prowadzenie tematycznych szkoleń, wykładów i warsztatów dla szkół artystycznych, zgodnie ze specyfiką potrzeb.

Dodatkowe zadania realizowane przez specjalistów-psychologów CEA:

  • inicjowanie i współdziałanie w tworzeniu i realizacji projektów badawczych z zakresu psychologicznych podstaw kształcenia artystycznego oraz publikacji przedmiotowych z zakresu edukacji artystycznej;
  • organizacja seminariów i konferencji naukowych przy współpracy polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i uniwersyteckich;
  • uczestnictwo w polskich i międzynarodowych seminariach oraz konferencjach naukowych poświęconych psychologiczno-pedagogicznej problematyce edukacji artystycznej.

Formy realizacji zadań SPPP CEA:

działalność poradniana:
  a) konsultacje,
  b) diagnozowanie,
  c) opiniowanie,
  d) pomoc terapeutyczna;

działalność z zakresu wsparcia zawodowego:
  a) spotkania regionalne psychologów i pedagogów szkolnictwa artystycznego,
  b) specjalistyczne konsultacje;

działalność informacyjno-szkoleniowa:
  a) rady szkoleniowe i warsztaty w poszczególnych regionach CEA,
  b) ogólnopolskie warsztaty, konferencje i seminaria;

działalność publikacyjno-badawcza:
  a) artykuły, doniesienia badawcze, monografie,
  b) projekty badawcze regionalne i ogólnopolskie.

Koncepcja organizacji poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla szkół artystycznych jest bezpośrednią kontynuacją niemal 70-letniej tradycji udzielania pomocy psychologicznej w środowisku muzycznym, którą zapoczątkowano w Centralnym Ośrodku Pedagogicznym Szkolnictwa Artystycznego, czyli w obecnym Centrum Edukacji Artystycznej. W aktualnym kształcie poradnictwo funkcjonuje od 2011 roku. Realizacja poradnictwa powierzona została wizytatorom ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego oraz psychologom CEA zatrudnionym w Specjalistycznych Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych CEA (SPPP CEA) w poszczególnych regionach. Za merytoryczną jakość oferowanej przez specjalistów CEA pomocy w ramach SPPP CEA oraz za koordynację wszelkich inicjatyw realizowanych przez poszczególnie poradnie odpowiadają wizytatorzy ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dr Urszula Bissinger-Ćwierz oraz dr Anna Antonina Nogaj.

Data dodania: 2022-11-07 15:56:07
Data edycji: 2022-11-07 15:56:38
Ilość wyświetleń: 898

Konkursy

Wszystko o konkursach
Zobacz więcej

Ochrona Danych Osobowych

Obowiązek informacyjny
Zobacz więcej

Kalendarz

Dokumenty do pobrania

Przydatne dokumenty, pliki
Zobacz więcej
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej